Cégutódlás

A mostanában átörökítendő vállalatok jelentős részben a rendszerváltás táján jöttek létre. Az akkori alapítók, tulajdonosok ezekben az években kezdhetik el megérdemelt „arany éveiket” és már élvezhetik a korábbi munkájuk gyümölcsét. A cégvezető/tulajdonos visszavonulása a cégből, valamint a folytatás személyi és szervezeti feltételeinek megteremtése a tulajdonos feladata. Ezt nevezzük cégutódlásnak. Ez egy több éves projekt, melynek vannak sarokpontjai, ahol a tulajdonosnak újabb döntéseket kell hozni, de az irányítás mindig az ő kezében van. Ehhez biztosítaniuk kell a létrehozott értékek megőrzését, a megteremtett munkahelyek megtartását és lehetőség szerint egy felívelő pályát a cég számára.

A cég zökkenőmentes utódlása optimális esetben is több éves folyamat, ezért a tulajdonosnak legkésőbb 55-60 éves korában el kell gondolkodnia azon, hogy mit fog csinálni a kezdeni a céggel akkor, amikor már nem vesz részt a napi tevékenységében.

 

A cégutódlás jó néhány nehéz, komoly érzelmi megrázkódtatással járó döntéssel indul.  Az ezután következő végrehajtás pedig egy több éves, komplex folyamat, amit érdemes projektként kezelni, és eszerint menedzselni.

Tudomásul kell venni, hogy nem létezik előre kidolgozott „konzerv” megoldás a cégutódlásra, hanem az ügyfél viszonyaira, vágyaira és lehetőségeire alapozva, az ő döntéseit követve minden esetre egyedi forgatókönyvet kell kidolgozni.

Ebben tudnak segíteni a tanácsadók, akik a cégutódlás folyamatának nagy szakmai tapasztalattal és szakirodalmi ismeretanyaggal rendelkező szakértői. Jól ismerik a cégutódlási folyamat kritikus pontjait és buktatóit is. Tanácsaikkal segítik az érintetteket a nehéz döntésekben, támogatást nyújtanak megoldás kidolgozásában, és végigkísérik a megvalósítás folyamatát.

Cégutódlás

 Speciális közép-kelet európai kihívások és kezelésük

A cégutódlásnak jelentős szakirodalma van a nyugati civilizációban. Ott  nem ritkák a harmadik, negyedik, sőt tizedik generációs családi vállalkozások sem. Régiónkban azonban nemigen találunk ilyen régi hagyományokra visszatekintő céget, a történelem viharai miatt van néhány speciális problémánk.

Első generációs cégek

A jelenleg is prosperáló cégek viszonylag gyorsan nőttek az eredetihez képest jelentős méretűre. Képesek voltak a kezdeti nehézségek leküzdésére, de kultúrájukban hordozzák azt a közeget, amiből kinőttek: a hektikusan változó gazdasági- jogi- és politikai környezetet. Az eredmény gyakran organikusan  burjánzó szervezeti struktúra és kellemetlen tulajdonosi szerkezet. Ráadásul a cég növekedése és az Alapító anyagi gyarapodása párhuzamosan zajlott, így az Alapító személyes és céges tulajdona összekeveredett.

A sikeres utódláshoz rendet kell rakni ezekben a cégekben. Arra mindenképp szükség van, hogy az Alapító a szervezet működésével kapcsolatos tudását átadja az utódjának.

Első generációs tulajdonosok

A cégek alapítói többnyire karizmatikus vezetők, ezért tudnak a semmiből nagyot alkotni, és kiemelkedni a konkurens vállalatok tengeréből.  Ez a domináns személyiségjegy azonban azt is eredményezi, hogy a cég túlságosan az alapító köré épül, ő hozza a döntéseket, ő gyakorolja a kontrollt, ő tartja a kapcsolatot a legfőbb vevőkkel és beszállítókkal.

Ahhoz, hogy egy ilyen központi figurát helyettesíteni lehessen, két megoldás létezik. A legjobb, ha egy hasonlóan karizmatikus vezetőt sikerül megnyerni utódnak; ilyenből viszont kevés található a munkaerőpiacon. Megoldás az is, ha az egyszemélyi vezető hatáskörét egy professzionális vezetői testület veszi át; ez azonban komoly átszervezéseket, szervezeti és működési változtatásokat eredményez és a cég számára sokkoló kultúraváltást igényel.

Első generációs örökösök

Amíg egy hosszú hagyományokkal rendelkező cégnél a „trónörököst” csecsemőkortól kondicionálják a rá váró feladatra, itthon az Alapító gyermekei gyakran csak felnőttként szembesülnek azzal, hogy a szülői hagyaték továbbviteléhez sem képzettségük, sem gyakorlatuk, de gyakran még motivációjuk sincs. A legnehezebb feladat ebben az esetben az, hogy ezt a tényt a tulajdonos és családja elfogadja. Tudomásul kell venni, hogy a céget egy „idegen” fogja vezetni, akár megbízott menedzserként, akár új tulajdonosként.

A cégtulajdon mögött sokszor nem egy-egy személy, hanem család/családok állnak, akik elkülönült érdekeket képviselnek az utódlási döntés alkalmával. Ez a kérdés kiemelt figyelmet igényel a cégutódlás során, mivel a megoldatlan konfliktusok szétzilálhatják a jól megtervezett folyamatot. Ismert tény, hogy a család főleg érzelmi alapon működő egység, míg a cég a gazdasági racionalitás alapján, feladat központú együttműködést követel meg. A kettő összhangba hozható. A gazdasági tényeket nehéz érzelmileg kezelni, néha viszont az érzelmi viszonyulás elfogadható lehet a gazdasági megfontolásokkal szemben. Alapesetben a család jóléte összefügg a cég gazdasági eredményeivel ezért, ha nehezen is, de tudomásul kell venni, a szakértő menedzsment/cégvezető racionális döntéseit.

Kelet-európai vállalkozási kultúra

Az Alapítónak a céggel kapcsolatos összes információt meg kell osztania leendő utódjával, ezek között lehetnek kényes természetűek is, de későbbi figyelmen kívül hagyásuk komoly gondokat okozhatnak. Optimális esetben az utód már egy lezárt múltú, tiszta működésű céget vehet át – de ha idáig nem sikerül eljutni, akkor ismernie kell mindazt az információt, birtokolnia kell mindazt a kapcsolatrendszert, ami a cég sikeres működéséhez kell.

Recesszió

A 2008-as gazdasági válság, majd az azt követő visszaesés új kihívások elé állította ezt a szegmenset is, melynek csak az innovatív, a változásokhoz alkalmazkodni tudó szervezetek tudtak megfelelni. Tapasztalataink szerint a cégutódlással szinte egy időben sok cégnél stratégiaváltásra, az üzleti modell átalakítására is szükség van, és a két változtatást egy időben kell végrehajtani.

A sikerhez új stratégia, kézben tartott változás-menedzsment kell, de az is fontos, hogy az Alapító kiálljon azok mellett a változtatások mellett, amiket magának már nem volt ereje meglépni. Az utódnak ilyen esetekben a cég működtetésének átvétele mellett az üzleti modell, piaci stratégia stb. átalakításával kell új növekedési pályára állítani a céget.

A webhely sütiket (cookie - kis méretű szöveges file-ok) használ a szolgáltatások biztosításához és a látogatottság elemzéséhez szükséges adatok gyűjtéséhez, amelyet Ön az oldal használatával elfogad. További információ

Tájékoztató a cookie-k használatáról Mi a cookie (azaz süti)? A cookie-k (sütik) kisméretű, szövegből és számból álló fájlok, amelyeket a böngészés során a weboldal kiszolgálója helyez el az Ön számítógépén. A cookie (süti) önmagában semmilyen módon nem képes az Ön azonosítására, kizárólag az Ön gépének felismerésére alkalmas. Milyen célt szolgálnak a cookie-k? A cookie-k az Ön számítógépén tárolásra kerülnek, és lehetőséget biztosítanak egyes adatainak lekérdezésére, az Ön internethasználatának nyomon követésére. A cookie-kat abból a célból kezeljük, hogy többet tudhassunk meg a weboldal látogatóinak információhasználati szokásairól, amely információkat a weboldal tartalmi és funkcionális fejlesztésére használunk, biztosítva a weboldal jobb használhatóságát. A cookie-k alapján meg tudjuk állapítani, hogy hányan látogatták meg a weboldalt, hány új látogató van, és a látogatók mely oldalakat nyitották meg. A Weboldal független látogatottsági és egyéb webanalitikai adatainak kinyerése érdekében a Szolgáltató igénybe veszi a Google Analitycs szoftvert. A Google Analitycs is cookie-kat használ.

Bezárás